Hopp til hovedinnhold

Kunstig intelligens gir nye muligheter 

De fleste har nok fått med seg at Kunstig intelligens (KI) hadde det store gjennombruddet i 2023, en utvikling som har hatt stor innvirkning på vår bransje.

Vi har vært tidlig ute med å undersøke hvordan KI kan benyttes på vårt fagområde, og sett på hvordan det kan benyttes i alle prosessene – fra utvikling, design og innholdsproduksjon. Men KI gir også mange andre muligheter som er vel så spennende for deg som administrerer nettsider.

Hjelp til å skape innhold

Den mest opplagte muligheten for deg som jobber med innhold er å la KI hjelpe deg med å skape innhold. Du kan for eksempel bruke ChatGPT til å hjelpe deg med å finne ideer til innhold, språkvaske tekster, lage oppsummeringer eller forenkle omfattende tekster. 

Mange av de store avisene i Norge har tatt i bruk KI for å lage korte oppsummeringer av artiklene sine, noe som gir leseren mulighet til å få med seg innholdet raskt og enkelt uten å måtte lese hele teksten. 

Oversetting av innhold 

Dersom du har behov for å oversette innhold er KI et godt alternativ til Google Translate. Vår erfaring er at ChatGPT ofte gir oversettelser som er bedre språkmessig. Men husk å kvalitetssikre det som kommer ut. KI er best på generelle tekster og fag. Dersom du jobber innen et smalt fagfelt, vil du nok ofte oppleve at KI bruker feil begreper eller er upresis. 

Søkemotoroptimalisering

Har du et nettsted hvor det er viktig for deg å hente inn besøkende med gode rangeringer i Google, kommer du ikke unna å tenke på søkemotoroptimalisering. Her kan du bruke KI til å forbedre tekstene dine for å rangere på spesifikke ord. Du kan også bruke KI til å generere metabeskrivelser av tekst og innhold for å gjøre det lettere for Google å forstå innholdet og dermed gi deg bedre rangeringer. 

Sosiale medier 

De fleste bedrifter bruker LinkedIn, Instagram, Facebook og andre sosiale medier for å spre innholdet sitt, og skape mer trafikk til nettsiden sin. Her kan du bruke KI til å hjelpe deg med å planlegge og lage engasjerende poster med riktig tone-of-voice for det aktuelle mediet. 

Vi kan hjelpe deg med automatiserte KI-løsninger 

Det vi har beskrevet i punktene ovenfor er noen enkle eksempler på ting du selv kan bruke KI til. Men vi kan også hjelpe deg med mer avanserte løsninger hvor KI er integrert i nettsiden din. 

Akkurat nå jobber vi med et prosjekt hvor kunden har matoppskrifter på nettsiden. Disse er strukturert med ingredienser, punktvis steg for steg beskrivelse etc. Dette er det vi kaller strukturert informasjon. Her lager vi en automatisert oversettelse til flere språk ettersom ettersom kunden har nettsider på flere språk for å treffe markeder i flere land.

I løsningen vil kunden dermed få et utkast til en ferdig oversatt oppskrift på det lokale språket, kun ved bruk av et par tastetrykk, med en gang de har lagt inn den norske versjonen. 

Men det å oversette automatisk med KI er bare et bruksområde. Mulighetene er uendelige. 

En integrering av KI kan for eksempel hjelpe forfattere i skriveprosessen nesten som en coach, ved å se over innholdet, skrive sammendrag eller foreslå omformuleringer. KI kan også foreslå temaer for nytt innhold – spesielt dersom det får relevant informasjon som sidevisninger eller antall kontakthenvendelser som kom via innholdet. Ved å integrere det i løsningen kan KI alltid ha konteksten av hva slags nettsted dette er, hvilken målgruppe og hvilke målsettinger det har, for å kunne treffe bedre med forslagene. 

Et annet eksempel kan være om dere har et stort arkiv med gamle tekster eller dokumenter som dere ønsker å tilgjengeliggjøre. Ved å la KI lese gjennom og analysere tekstene kan vi skape kategorier, oppsummeringer og løfte frem det mest interessante for å gi slikt innhold et nytt liv. 

Mulighetene med KI er som nevnt uendelige.

Vil du vite mer?

Om du har noen spørsmål eller ideer til hva du kan gjøre med KI på ditt nettsted er det bare å ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne!