fbpx

Ordliste for digitale begreper

Alle bransjer har sitt stammespråk. Slik er det også i vår bransje. Vi forsøker å unngå å bruke fagtermer så godt det går, men noen ganger er det ikke noe annet alternativ, så derfor har vi laget denne listen med digitale begreper slik at du kan sjekke her dersom det er noe du syns er uklart.

301 Redirect – Moved permanently

301 Moved Permanently er en kode som brukes for å fortelle at en side har endret URL permanent. Med 301 vil nettleseren ta brukeren videre til den nye adressen og søkemotorer som Google vil forstå at innholdet som tidligere var på denne URLen nå har flyttet og at den opparbeidede verdien siden har skal flyttes til den nye adressen. Når URLer på et nettsted endres er det viktig å bruke 301 redirect både for at besøkerne skal finne frem og for at opparbeidede rangeringer i søkemotorene skal opprettholdes.

404 – Page not found

404 Page not found er en statuskode nettleseren mottar dersom du forsøker å besøke en adresse som ikke eksisterer på nettstedet. 404 er på mange måter nettstedets blindveier hvor du har havnet feil. Brukere som havner på din 404-side trenger hjelp til å videre, så det er lurt på ha en tilpasset 404-side som forteller hvordan brukeren skal komme seg videre.

Her ser du hvordan vår 404-side ser ut.

A/B testing

Når du jobber med innhold på nettsiden eller annonser er det vanskelig å vite hvilken versjon av innholdet som vil fungere best. A/B testing, som gjerne også kalles split testing, handler om å teste to ulike versjoner av noe opp mot hverandre. Eksempelvis kan du i Google Ads lage to ulike annonser for samme søkeord, la disse to versjonene kjøre parallelt i en periode og deretter velge den versjonen som gir best resultat.

AI – Artificial Intelligence

Se Kunstig intelligens.

Alt-tekst

Alt-tekst er en beskrivelse av hva som er innholdet i et bilde. Beskrivelsen brukes av både søkemotorer og skjermlesere for blind og svaksynte. Når Alt-tekst er riktig brukt vil både søkemotorene og brukerne dine forstå hva bildene dine inneholder.

API – Application Programming Interface

API er et programmeringsgrensesnitt som brukes for å utveksle informasjon mellom ulike datasystemer. APIer gjør det lettere å integrere mot eksisterende systemer ettersom de ikke krever endirnger i det eksisterende systemet. De brukes derfor ofte for å utvide funksjonalitet på siden av et eksisterende system eller for å utveksle informasjon mellom systemer.

En backlink er en link fra et annet nettsted til ditt nettsted. Linker mellom nettsteder er viktig for å lede brukerne til nyttig informasjon og det er også en viktig faktor i søkemotorene algoritmer for å rangere ulike sider mot hverandre. Et nettsted med mange backlinks vil i de fleste tilfellene rangere høyere enn et nettsted med få backlinks.

Backup

Backup eller sikkerhetskopi på norsk er en kopi av eksisterende data for å sikre data i tilfelle noe går galt. Vanligvis tas det backup av både kildekode for et system og dataene som er lagret i systemet.

Bannerannonsering

En bannerannonse er en grafisk annonse på et nettsted. Du ser ofte bannerannonser på store nettsider som VG og Dagbladet hvor bannerannonsene ligger i toppen av siden, på siden av artiklene og noen ganger mellom artiklene. Bannerannonser kan bestilles direkte hos nettstedet eller gjennom tjenester som Google Ads.

Betalt søkeresultat

Når du søker i en søkemotor som Google eller Bing får du to sett med søkeresultater presentert på søkeresultatsiden; De organiske søkeresultatene og de betalte søkeresultatene. De betalte søkeresultatene er annonseinnhold som plasseres basert på søkeord og plassering bestemmes av relevansen på annonsen og landingssiden for denne samt hvor mye annonsøren er villig til å betale for å få klikk på sin annonse. Den viktigste kanalen for betalte søkeresultater i Norge er Google Ads.

Se også Organisk søkeresultat

Blogg

En blogg (av web logg) er et nettsted hvor det publiseres blogposter/nyhetsposter i kronologisk rekkefølge. Bloggbegrepet brukes mest i forbindelse med såkalte influencere som blogger om sitt liv, sine interesser etc. Noen av de mest leste bloggene har ofte rekkevidde på størrelse med de største nettavisene. Den vanligste publiseringsløsningen for blogg er WordPress.

Bounce rate / Fluktrate

Bounce rate eller fluktrate på norsk, er et målebegrepbegrep som brukes i forbindelse med digital annonsering. Tallet viser i % hvor mange brukere som klikker seg ut fra nettstedet etter å kun ha vært innom landingssiden. De klikker seg altså ikke videre rundt på nettstedet, men ser kun den ene siden annonsen peker til.

Om Bounce rate er høy kan det bety at landingssiden ikke er interessant nok og fanger interssen til brukeren, men det kan også bety at brukeren finner all informasjon de trenger på den ene siden og dermed ikke har noe behov for å klikke seg videre rundt på nettstedet. Det er derfor viktig å se bounce rate i sammenheng med innholdet på og målet for landingssiden.

CMS – Content Management System

Se publiseringsløsning.

Cookies / Informasjonskapsler

Cookies er en liten datafil nettsteder bruker for å spare informasjon om deg som bruker nettstedet. Enkelte cookies brukes kun på et nettsted, mens andre cookies kan ta med informasjon om deg fra nettsted til et annet. Cookies brukes ofte i forbindelse med markedsføring for å målrette annonser mot deg basert på hvilke nettsider du har vært inne på tidligere eller hvilken tema du har vist interesse for. Det er pålagt for alle nettsteder å opplyse hvilke cookies de bruker og hva disse brukes til.

Github

Github er et versjonshåndteringssystem eid av Microsoft. Både vi i Nettmaker og veldig mange andre utviklingsmiljøer benytter GitHub for å holde orde på versjonshåndtering for de prosjektene vi jobber med.

Les mer om Versjonshåndtering.

Gutenberg

Gutenberg er navnet på et nytt redigeringsverktøy i WordPress. Det gamle redigeringsverktøyet som lignet på det du kjenner fra Word er erstattet med Gutenberg som er et helt nytt blokkbasert grensesnitt. Alle sider starter med et blankt lerrett som du fyller med de ulike blokkene du ønsker. Det finnes egne blokker for alle mulige innholdstyper overskrift, avsnitt, sitat, bilde, galleri, ulike embeds for video og audio, ulike listeformater etc.

Når vi skreddersyr løsninger har vi også mulighet til å skape helt egne blokker tilpasset akkurat ditt behov.

H1, H2, H3 etc

For å skape struktur i tekstinnhold på internett bruker vi ulike HTML-tagger for å forklare hva teksten er. Eksempel på dette er H-tags som angir overskrifter (headings) i flere nivåer. Normalt skal alle sider ha en H1 tag som angir tittelen på siden. Deretter organiseres siden med underoverskrifter i et eller flere nivåer i forhold til hva som gir best struktur i forhold til innholdet. På denne siden er «Ordliste for digitale begreper» H1 mens alle begrepene er H2.

Hosting

Web hosting, hosting eller webhotell er serverne nettstedet ditt er lagret på og som serverer nettstedet hver gang noen kommer på besøk. Det finnes hostingløsninger i alle prisklasser fra nesten gratis til flere hundre tusen kroner i måneden. Hva du trenger kommer først og fremst an på to ting: Hvor mye besøk nettstedet har og hvor rask du ønsker at nettstedet skal laste for de som kommer på besøk. Nettmaker tilbyr en premium hosting løsning som er spesielt tilrettelagt for å drifte WordPress-løsninger på en sikker og effektiv måte.

KI – Kunstig Intelligens

Når datasystemer justerer egen aktivitet basert på hva som skjer løpende kaller vi det gjerne kunstig intelligens. Innenfor vårt fagfelt øker bruken av kunstig intelligens innenfor alle områder. Kunstig intelligens er et svært omfattande fagfelt med enorm utvikling og det dukker stadig opp nye løsninger og produkter som i større eller mindre grad baserer seg på KI.

Les mer om Kunstig intelligens på SNL.no

Metadata

Metadata er informasjon om nettsiden som er lagt inn i kildekoden på et strukturert vis slik at søkemotorer og andre lett kan tolke informasjonen. Eksempel på relevante metadata er Title som er det Google bruker for å angi tittel på siden i søkeresultatet og Description som Google bruker som beskrivelse av siden i søkeresultatet.

Organisk resultat

Når du søker i en søkemotor som Google eller Bing får du to sett med søkeresultater presentert på søkeresultatsiden; De organiske søkeresultatene og de betalte søkeresultatene. De organiske søkeresultatene er de resultatene søkemotoren presenterer fordi de mener disse gir best svar på det brukeren søker etter.

Se også betalt søkeresultat

Page Speed

Page Speed er et verktøy fra Google som lar deg teste hastigheten på ditt nettsted og gir anbefalinger til hva som kan gjøres av forbedringer. Google har de siste årene vært tydelige på at nettsteder som laster langsomt vil bli nedprioritert i forhold til nettsteder som laster raskt. Det er derfor en viktig faktor i forbindelse med søkemotoroptimalisering.

Publiseringsløsning

Programvare for å publisere innhold på internett. Innhold kan være å opprette sider, tekst og bilder. Eksempel på publiseringsløsning er WordPress.

Responsivt design

Er når designet på din nettside tilpasses etter hvilke skjermfater det vises på. Det være funksjonelt og vises riktig for å gi deg som bruker en best mulig opplevelse på PC, nettbrett og mobil. Innholdet vil automatisk tilpasse seg enheten uavhengig av skjermstørrelse. Les gjerne mer i artikkelen vår om responsivt design.

Rich Snippets

Er mer utfyllende og presis tilleggsinformasjon på søkemotorens resultatside. Et eksempel: når du søker opp «en god oppskrift på sjokoladekake» så vil en vanlig snippet gi deg generell informasjon om det å lage sjokoladekake. Rich snippets derimot vil gi deg deler av eller en hel oppskrift.

RSS – Really Simple Syndication

Står for really simple syndication og er en standard for å levere en strøm av innhold, for eksempel nyheter, i et format hvor en bruker kan abonnere på en eller flere RSS-strømmer og samle disse i en RSS-leser og der lese alle saker på samme måte som du gjør i en mailklient.

Schema markup

Er en ekstra kode man legger inn i nettsiden for å gjøre resultatet på søkemotorens SERP-side mer relevant og informativt for deg som bruker. Det kan for eksempel være nettsidens produktdata, oppskrifter, rating, reviews og priser.

SEM – Søkemotormarkedsføring

SEM er alle markedsføringsaktiviteter for å oppnå mer trafikk og større synlighet hos søkemotorene. Med SEM refererer vi som oftest til betalte markedssøk hvor man eksempelvis betaler Google for annonseringen.

SEO – Søkemotoroptimalisering

SEO er betegnelsen på alle aktiviteter du gjør for å optimalisere nettsiden slik at du blir mer synlig på søkemotorenes resultatsider (SERP). Eksempel på tiltak er å forbedre innholdet på nettsiden med relevante nøkkelord.

SERP – Search Engine Result Page

Står for Search Engine Results Pages og er nettsidene søkemotoren presenterer etter at du har utført et søk med for eksempel Google eller Kvasir.

SoMe – Sosiale Medier

Er et samlebegrep for plattformer på Internett som åpner opp for sosiale interaksjoner, og som gjør det mulig for brukerne selv å skape og dele innhold i form av tekst, bilder, video eller lenker til andre nettsteder.

SSL – Secure Socket Layer

Står for Secure Sockets Layer og betyr at informasjonen som sendes mellom deg og nettsiden er kryptert. Ingen tredjepart er inne og sniktitter.

Søkemotor

En søkemotor er en programvare som lar deg finne informasjon på internett. Eksempler på søkemotorer er Google, Bing og Yandex.

URL – Uniform Resource Identifier

URL står for Uniform Resource Locator og er en unik adresse til en ressurs på internett, bedre kjent som nettadresse. En enkel URL er bygd opp av en protokoll (f.eks http eller https) og et domenenavn (www.nettmaker.no).

Versjonshåndtering

Versjonshåndtering handler om å holde orden på endringer i datakode. Selv for forholdsvis enkle utviklingsprosjekter vil det under prosjektets gang og løsnings levetid bli et ganske stort antall endringer. Det er også vanlig at flere utviklere jobber samtidig på samme prosjekt. Et effektivt versjonshåndteringssystem holder orden på alle endringer og sørger for at endringene fra hver enkelt utvikler blir tilgjengelig for de andre utviklerne. Det finnes mange ulike versjonshåndteringssystemer. I Nettmaker bruker vi GitHub.

Les mer om GitHub

WordPress

WordPress er en publiseringløsning for nettsider ofte brukt til bedriftsnettsider og nettbutikk. Løsningen er en «open-source»-løsning som vil si at kildekoden er gjort tilgjengelig for alle. Dermed kan alle utviklere lage og levere utvidelser slik at din nettside skal kunne utvikle seg. WordPress er enkelt å ta i bruk og du trenger ikke å kunne noe om koding.

Merk at det finnes to ulike versjoner av WordPress: WordPress.com og WordPress.org. Førstnevnte er en tjeneste hvor du har begrenset mulighet til å tilpasse nettstedet ditt, mens WordPress.org er den versjonen flest profesjonelle brukere og byråer velger. Vi bruker WordPress.org.

WP

WP betyr WordPress. Det er vanlig å bruke forkortelsen WP for å henvise til WordPress.

Les mer om WordPress

Andre kunnskapsartikler:

;